Slaapoefentherapie

Iedereen slaapt wel eens slecht

Slecht slapen heeft niet direct gevolgen voor de gezondheid, iedereen slaapt wel eens slecht. Maar als het vaak, of vaker gebeurd, wordt het een probleem. Wanneer je problemen hebt met inslapen, doorslapen, te voor wakker wordt of nog erger: een combinatie hiervan. Als je niet uitgerust wakker wordt. Als je een probleem hebt met je bioritme. Of als je overdag zomaar in slaap valt. Vermoeidheidsproblemen, overmatige slaperigheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, een korter lontje, moedeloos gevoel, piekeren. Bij deze problemen heeft oefentherapie gericht op het opsporen van de onderliggende oorzaken van het slaapprobleem baat! Ook bij verslavingsgevoeligheid, overgewicht, angsten, depressie, verminderde weerstand, problemen met het immuunsysteem, chronische pijn, stress, ontstekingen kunnen slaapproblemen een onderliggende factor zijn.

Belang van slapen

De dag is de spiegel van de nacht en anders om. Wanneer je slecht slaapt of slaap tekort komt, krijg je hier op den duur last van overdag. Het verstoord je balans. Het heeft invloed op gevoel, denken en handelen. De omgeving leidt eronder. Een slaapprobleem is eigenlijk een 24-uurs probleem. Chronische slapeloosheid heeft gevolgen voor zowel de lichamelijke als mentale gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat het leidt tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes type II, overgewicht, alzheimer, kanker, chronische pijn, angst, depressie en (verkeers)ongevallen.

Een brede kijk op slaap

Oefentherapeuten gespecialiseerd in het behandelen van slaapproblemen, kunnen de oorzaak en de factoren die een slaapprobleem in stand houden duidelijk in kaart brengen. Slaapproblemen hebben vaak meerdere oorzaken en daarom kijkt de oefentherapeut breed naar verschillende factoren vanuit een bio-psycho-sociale aanpak. Slaapoefentherapie is geschikt voor iedere leeftijd (slaapproblemen bij kleine kinderen worden met de ouders behandeld).

De aanpak van de slaapoefentherapeut

De oefentherapeut is specialist in kijken naar de context ongeacht dag of nacht. Je krijgt inzicht, je wordt je bewust van patronen en oorzaken en leert hoe je weer regie over het slapen kunt hervinden. We verbeteren de duur, de kwaliteit en het tijdstip van de slaap. We werken aan het slaapprobleem en daarmee duurzaam aan de kwaliteit van leven en het verminderen van klachten. We doorbreken de vicieuze cirkels waarin je terecht bent komen door de slaapproblemen. Goed slapen kun je op veel verschillende manieren leren:

  • slaap educatie: hoe werkt slaap, nut van slaap, zin en onzin over slaap
  • leren ontspannen en tot rust leren komen
  • leren balans vinden tussen de dag en de nacht
  • inzicht krijgen in slaapgedrag, slaappatroon en persoonlijke behoeftes
  • slaaphygiëne verbeteren
  • te leren omgaan met gedachtes, spanningen en stress
  • verbeteren van beweging, ademhaling en focus
  • psycho-educatie rondom slaap
  • technisch: met slaaprestrictie (verminderen van de tijd in bed) en stimulus-
    controle
  • door het zelfbewustzijn te verbeteren, beter te leren voelen
  • door mindfullness of door ACT
  • door assertiviteitstraining (nee zeggen, grenzen stellen)
  • door timemanagement
  • met cognitieve gedragstherapie: door weer positief of neutraal te leren
    denken en handelen, door oplossingsgericht te zijn en een gezonde manier
    te vinden om met problemen om te gaan
  • door een oplossings- en doelgerichte aanpak

Vergoeding

De behandeling door een oefentherapeut Mensendieck wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Check je polis voor de geldende voorwaarden en tarieven. Je kunt rechtstreeks naar een oefentherapeut, een verwijsbrief van een arts is niet nodig.

Folders

Folder Slaapoefentherapie

Folder Slaapoefentherapie voor kinderen

Folder Slaapoefentherapie voor pubers

Slapeloosheid

Slapeloosheid betekent dat je te weinig slaapt of dat de kwaliteit van je slaap niet voldoende is.
Kenmerken van slapeloosheid zijn:

  • Moeite met inslapen
  • Regelmatig wakker worden
  • Moeite met doorslapen
  • Te vroeg wakker worden
  • Niet voldoende uitgerust zijn
  • Overmatige slaperigheid en moeheid overdag

Naast slapeloosheid zijn er nog talloze andere slaapproblemen die met goed resultaat behandeld kunnen worden met slaapoefentherapie. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Oorzaken en behandeling

Er zijn heel veel oorzaken die verantwoordelijk kunnen zijn voor het feit dat je niet goed slaapt. Tijdens de slaapoefentherapie leer je wat bij jou de knelpunten zijn en hoe je weer goed kunt leren slapen.
Slaapoefentherapie is een aanpak zonder medicijnen die puur gericht is op het verbeteren van de slaap en het oplossen van de oorzaken van de slaapproblemen. Na een intake en (slaap)onderzoek leer je wat slaapoefentherapie voor jou kan betekenen.

Er wordt aandacht besteed aan:

  • Balans in het dagelijks leven
  • Rust en ontspanning
  • Slaaphygiëne adviezen
  • Grip op de gedachten
  • Ritme en ongeschreven regels van de slaap
Ook jij kunt weer leren slapen

Slaapoefentherapie is geschikt:

  • bij een inslaap- of doorslaap probleem
  • bij te vroeg wakker worden
  • ongeacht de leeftijd
  • ongeacht hoe lang het probleem bestaat
  • ongeacht de reden of oorzaak
  • na trauma of ongeluk
  • bij zorgen en/of spanningen
  • bij oververmoeid
  • nachtmerries of andere nachtproblemen
  • bij angst, paniek, onzekerheid
  • Restless legs
  • bij slaapapneu
  • als ondersteuning bij een CPAP
  • voor slaapproblemen tijdens de overgang
  • bij overspannen / burnout
  • voor mensen die af willen bouwen met slaapmedicatie